7. Gang of Four

7.2. Structural Design Patterns

  • Adapter (klasowy i obiektowy)

  • Most (ang. Bridge) (obiektowy)

  • Kompozyt (ang. Composite) (obiektowy)

  • Dekorator (ang. Decorator) (obiektowy)

  • Fasada (ang. Façade) (obiektowy)

  • Pyłek (ang. Flyweight) (obiektowy)

  • Pełnomocnik (ang. Proxy) (obiektowy)

7.3. Creational Design Patterns

  • Metoda wytwórcza (ang. Factory Method) (klasowy)

  • Fabryka Abstrakcyjna (ang. Abstract Factory) (obiektowy)

  • Budowniczy (ang. Builder) (obiektowy)

  • Prototyp (ang. Prototype) (obiektowy)

  • Singleton (obiektowy)

7.4. Behavioral Design Patterns

  • Łańcuch zobowiązań (ang. Chain of Responsibility) (obiektowy)

  • Polecenie (ang. Command) (obiektowy)

  • Interpreter (ang. Interpreter) (klasowy)

  • Interactor (obiektowy)

  • Mediator (ang. Mediator) (obiektowy)

  • Pamiątka (ang. Memento) (obiektowy)

  • Obserwator (ang. Observer) (obiektowy)

  • Stan (ang. State) (obiektowy)

  • Strategia (ang. Strategy) (obiektowy)

  • Metoda szablonowa (ang. Template Method) (klasowy)

  • Odwiedzający (ang. Visitor) (obiektowy)

7.5. Idiomy języka programowania

  • Wzorzec EFAP (ang. It's easier to ask for forgiveness than permission)

  • Metaclasses

  • Borg

  • Mixin